Bestyrelsesmøde Friskolen på Røsnæs 21. april 2022

Tilstede: Jonas, Cathriona, Katrine, Maria Schacht, Christina, Nanna, Nina, Anders

Fraværende: Maria Neslo, Mads, Tonny

1.Underskrivning af referater

Referater fra sidste bestyrelsesmøde godkendes og bliver lagt op på hjemmesiden.

Til efterretning

1. Gennemgang af årsregnskab fra revisor v/ Inge

Inge Linkamp er med via teams og gennemgår friskolens årsregnskab fra 1 januar – 31 december 2021. Friskolen kommer ud med et overskud på 219.971 kr. Det er er en forbedring på over 400.000 kr. fra 2020 og dermed et meget positivt og tilfredsstillende økonomisk resultat.

Der adspørges, om der vil være et regnskabsmæssigt problem i at tilbyde en friplads til et ukrainsk barn. Inge mener ikke, at dette skulle have en negativ indflydelse på Friskolens økonomi.

SFO’ens pædagoger har haft 12 undervisningstimer/lektioner hver i skoledelen, som skal flyttes. Dette vil give et beskedent underskud på SFO delen. Dette vil Inge sørge for at rette i årsregnskabet.

1. Nyt fra skolen v/Jonas

Der er ikke en medarbejderrepræsentant med på bestyrelsesmødet i dag. Jonas informerer om, hvad der er af nyt på Friskolen.

• Jonas har haft samtale med tilsynsførende Peter Abildgaard. Han har lavet sin rapport, som bliver læst op på generalforsamlingen. Det er en yderst positiv rapport.
  • Der er stadigvæk en rigtig god stemning på skolen
  • D 28-29 april er der lejrskole, hvor der er fuld forberedelse til
  • Forberedelserne til de kommende prøver er i fuld gang

1. Generalforsamling- gennemgang af dagsorden og procedure v/Jonas og Cathriona

Dagsorden for generalforsamlingen gennemgås. Derudover drøftes nedenstående:

– Støtteforeningen; Der vil blive adspurgt på generalforsamlingen, hvorvidt vi kan have støtteforeningen på programmet først. I denne mangler der både medlemmer og suppleanter.

– Skolebestyrelsen; Der er en ledig plads i bestyrelsen og 2 suppleant pladser.

– Årsberetningen; Jonas og Cathriona har forberedt årsberetningen for de forgangne år. Denne vil Jonas læse op til generalforsamlingen

– Årsregnskab; Inge Linkamp vil være med på storskærm, via teams (fra spanien).

1. Arbejdsdage v/Katrine

Der er sendt et skriv ud på intra vedr. arbejdsdagene. De vil forløbe lige som sidste år.

Til Beslutning

1. Mulighed for friplads for ukrainsk barn i 0. klasse

En tilknytning til en Ukrainsk familie med et barn til kommende 0 klasse, har adspurgt om barnet kan få en friplads på Friskolen. Bestyrelsen skal tage stilling til, hvorvidt vi vil give friplads til et ukrainsk barn i friskolen.

Der besluttes, at friskolen vil yde friplads til dette ukrainske barn det første skoleår. Bestyrelsen vil revurdere for skoleår til skoleår, næste gang august 2023. Bestyrelsen vil blandt andet vurdere dette ud familiens økonomiske formåen. Familien inviteres ud til at få en snak med Jonas.