Bestyrelsesmøde Friskolen på Røsnæs den 14. december 2022

Fraværende: Tonny, Freja

Referent: Maira

1. Underskrivning referater
    1. Referater underskrives og Jonas sørger for de lægges op på hjemmesiden.

1. Nyt fra skole, SFO og Klub v/JV og NB
  2. Elevrådet: Niels har snakket med elevrådsmedlem vedr. deltagelse i bestyrelsesmøder. Dette skulle være 2 hver gang og i den første halve time af mødet, hvorefter de kan tage hjem. Ligeledes har Niels mindet elevrådet om, at de har mulighed for at søge om tilladelse til projekter, de gerne vil have på skolen. Friskolen ønsker så meget elevinddragelse som muligt.

1. PBS – der er bestilt betalingsservice, som forhåbentlig kommer til februar 2023. Der er sendt besked intra vedr dette samtidig med en ny betalingsopgørelse på mail gældende fra januar 2023 pga. befordringsgodtgørelse til alle på 194,52 kr. samt økonomiske tilskud til enkelte.

1. Budget 2023 v/ JV
  1. Jonas gennemgår budgettet for 2023. Budgettet godkendes og revurderes på baggrund af det aktuelle elevtal på sidste bestyrelsesmøde i april 2023.

1. Det påvirker vores indtægt, at vores nuværende 7., 8. og 9. klasser er store årgange, hvorfor vi fremadrettet skal være forberedt på at elevtallet falder, når de går ud af skolen. Vi har derfor behov for at afholde møder mellem lærere og bestyrelse mhp. den fremtidige konstellation og strukturering af udskolingen mv. Vi tilstræber første møde allerede afholdes i februar 2023 i forbindelse med lærermøde og bestyrelsesmøde på onsdage.

1. Budgettet for børnehaven gennemgås på bestyrelsesmødet i januar 2023, når vi er længere med etableringen af denne.

1. BDO – bogføringsprocedure v/ JV
    1. Der er formuleret en bogføringsprocedure som er lagt sammen med regnskabet iht. den ny lov om dette pr. 1. januar 2023.

1. Mit- ID v/ JV
    1. Som virksomhed skal man overgå til Mit-ID. Denne proces er allerede i gang.

1. Børnehave, skøde og Bank v/ JV
    1. Jonas har snakket med banken vedr. etableringskredit til børnehave. Dette Er nu godkendt og processen fortsætter med byggegodkendelser mv.

1. Brandgodkendelse og byggesagkyndig koster godt 80.000 kr. + moms. Hvis byggesagkyndig også skal yde bygherrerådgivning koster det 18.000 kr. + moms derudover. Dertil kommer materialer til ombygning af lokaler og etablering af brandanlæg. Vi kan ikke undgå udgifterne til brandgodkendelse og byggesagkyndig, men der besluttes, at vi ikke skal have bygherrerådgivning. JV bestiller ud fra tilbuddet på de godt 80.000 kr. den byggesagkyndige – Claus Bagmann.

1. klasse jvf. brochure v/ JV
    1. 8 klasse har lavet et skriv om skolen, som kan indgå i skolens brochure. Cathriona og Maria laver et udkast.

1. Pædagogisk dag med julefrokost d 20/1 v/ CC og JV
    1. Fredag d 20/1 er der pædagogisk dag for både lærere og bestyrelse, og programmet er lavet.

1. Eventuelt
    1. Skolen har fået tilskud til en bålhytte af friluftsrådet. Denne koster 100.000 kr. Friluftsrådet giver 70.000, og når vi har de sidste 30.000 kr. kan vi gå i gang med at få bygget bålhytten. Vi har 3 år til at skaffe de 30.000 kr. samt til at bygge den.