Naturbørnehave og MiniRøs

Velkommen til Naturbørnehave og MiniRøs

Naturbørnehaven byder på frisk luft og gåture! Masser af eventyr i skov og ved strand, hele Røsnæs er vores legeplads

Naturbørnehaven er et nyt tilbud på Friskolen på Røsnæs.

Børnehaven er en god start på børnelivet midt i naturen, og også en god overgang til skolen, hvor der er direkte optagelse til Friskolen.

Det er et børneliv i den skønne natur på Røsnæs, hvor vi bruger skov, strand og lokalområdet som vores læringsrum.

Vi undersøger naturen, dyrelivet. Vi følger årstiden og bruger naturen til læring af sprog, motorik, sociale kompetence, en spirende selvforståelse, samt vi lærer hvordan og hvorfor vi skal passe på dyr og natur.

Når vi går på ture, har vi faste håndmakker, som vi taler sammen med, og vi finder nye ord på det, som vi ser, oplever og finder.

Børnene øver sig i selv at tage tøj og taske på, vente på og hjælpe hinanden godt med på turen.

Kulturelt bruger vi de lokale muligheder, som Ulstrup Mølle, Naturskolen, Kirken og så videre. Vi tager også bussen ind til Kalundborgs Bibliotek og andre kulturelle tilbud.

Når vi hjemme i Naturbørnehaven, så har vi en legeplads til leg og små eksperimenter, som fx vandlege på en regnvejrsdag, følger blomster, som vi har sået, studere insekter, cykle, spille bold og bare leger sammen. Der vil snart også være et shelter til sovebørn.

Indenfor har vi et helt fantastisk lokale, hvor naturen er nærværende via et kæmpe vægmalerier, som er lavet af vores lokal kunstner Morten Smith Jensen. Her har vi også traditionelt legetøj og muligheder for aktivitet, som højtlæsning, tegning og spil i vores ydretimer om morgenen og om eftermiddagen.

Vi har mulighed for at benytte skolens områder, som fx sportspladsen og salen til rytmik og bevægelse, og værksteder til kreative projekter af sten, kogler, sneglehuse, fjern og spændende ting vi finder på vores ture ud i naturen.

Vi har generelt et tæt sammenarbejde med vores SFO, hvor vi blandt andet, laver bål og børnene leger sammen på tværs. Vi er også sammen på deres legeplads sammen med personalet, eller SFO-børn besøger os. Det er med til at give børnene sociale relationer og kompetencer på tværs af alder, fordi der er interesser og aktiviteten, som de mødes om.

MiniRøs er i perioden fra 1. maj og frem til skolestart. Det er vores mål, at give børnene en nænsom og tryg skolestart ved et fælles MiniRøs-forløb med ekstra tid til børnene, da vi er sammen med skoles pædagoger, Sus og Lene.

Vi skaber således et stærkt samarbejde mellem børnehavens og SFOens personale, hvor vi træning i skoleparathed, og vi skaber endnu flere sociale kompetencer og gode relationer på tværs til SFO og skolebørn. Forældrene også lærer hinanden godt at kende på tværs mellem børnehave og SFO/skole.

Grundlæggende arbejder vi for at skabe et trygt og nærværende børnehaveliv, hvor alle børn lærer at være opmærksom på andre, og tør være modige for sig selv og andre. Hvor der god tid til at øve sig og deltage i eget tempo, ud fra deres egen udviklingszone.

Vi følger deres udvikling sammen med forældrene, så vi i fællesskab kan støtte og justere ud fra de individuelle behov.

Vi er udendørs hver dag, og vi har de fleste aktiviteter udenfor, når det muligt. Derfor er beklædning og sko efter vejret, et vigtigt element for at få en god dag i Naturbørnehaven.

Du er altid velkommen til at ringe for et besøg, eller en snak på mobil 24821939.

Åbningstid:    Kl: 6.15 til 16:30 mandag til torsdag og kl: 6.15 til 16:00 fredag.

kl. 6.15-7.15:              Fælles åbning (morgenmad 6.30-7.30)

kl. 7.15:                       Børnehaven åbnes

Kl. 7.15-9.00:             Godmorgen og leg

kl. 8.00:                      Åben for få gæster

kl. 9.00:                      Forberedelse til formiddags snack

kl. 9.30-11.00:           Aktivitet/tur

kl. 11.00:                     Frokost

kl. 11.30:                     Udetid/(sovning)

kl. 14.00:                    Eftermiddags snack

kl. 14.15-16.00:          Fri leg

kl. 16.00-16.30:         Fælles lukning (Fredag 15-16)

OBS ! På lange turdage om onsdagen er vi afsted kl. 9.30-14.00

Kontakt til Lotte og Ida er på telefon nr. 24821939.

Klik her:

Pædagogisk læreplan – Naturbørnehaven på Røsnæs pr. den 9. oktober 2023