Bestyrelsesmøde Friskolen på Røsnæs 30. marts 2022

Tilstede: Cathriona, Katrine, Maria Schacht, Christina, Anders, Jonas og Niels (lærerrepræsentant)

Fraværende: Tonny, Mads, Maria Neslo, Nanna

Til efterretning:

Referat fra bestyrelsesmøde d. 23. feb. 2022 underskrives. Jonas sørger for det bliver lagt op på hjemmesiden.

1. Nyt fra skolen v/Jonas og Nils

Tilsynsførende

Der har været besøg af vores tilsynsførende Peter Abildgaard i uge 12, hvor der var emneuge på skolen. Derudover kommer han 2 dage i uge 13. Han var meget positiv.

Emneuge/projektuge

Der var emneuge i uge 12 med emnet Grænser og spil. Børnene arbejdede i grupper på tværs af årgange. Der blev arbejdet med at finde ud af, om der kunne rykkes på grænserne, reglerne og fortolkningerne i spillene. Her skulle grupperne lave deres eget spil enten med udgangspunkt i de traditionelle spil eller helt nye spil. Det var en rigtig god uge med nogle meget engageret børn.

Affaldsindsamlingen er fredag d. 1. april 2022

Der er affaldsindsamling for 0. til 7. klasse fredag d. 1. april. RUB vil bidrage med lidt lækkert til børnene.

MiniRøs

Der har været møde med forældrene til vores kommende MiniRøs. Det gik rigtig fint. Der er udarbejdet en pjece for Friskolens MiniRøs forløb. Denne er lagt ud flere steder i byen.

Struktur for skema, herunder udeskoledag

Der arbejdes fortsat med Struktur for undervisningen, så vi kan undervise endnu mere differentieret i en samlet indskoling og mellemtrin inddelt i faglige hold. Jonas præsenterer eksempel på et skema, hvor der differentieres ud fra den enkelte elevs niveau. Dette arbejdsudkast arbejdes der videre med til beslutning i bestyrelsen senere.

Morgensang/morgensamling post Corona

Et udvalg i personalet har arbejdet med morgensang efter Corona. De arbejder med, at der bliver en morgensang, hvor det kan lade sig gøre med og uden musiklærer. Det bliver ca. 10 min. hver dag, hvor der også vil være sang og bevægelse på skift. Forældre vil være velkomne.

Hjemmeside

Mette og Jonas er i gang med at lave justeringer på hjemmesiden. Jonas opfordrer bestyrelsen til at læse med og meddele, hvis der mangler noget.

Stemning og arbejdsglæde

Jonas fortæller, at der er en god stemning blandt personalet.

1. GF v/Cathriona og Jonas

Redegørelse for strategier

Bestyrelsen skal følge op på skolens egne kort og langsigtede forvaltningsmål samt skolens finansielle strategi. Der skal laves en redegørelse til revisor, men vi afventer tilbagemelding på dette derfra.

Redegørelses om de to største indkøb i regnskabsåret 2021

Bestyrelsen skal redegøre for indkøbene for IT-struktur og kopimaskine. Dette udarbejdes der et separat dokument for.

Invitation til GF

Cathriona og Jonas har lavet et udkast til invitation til Generalforsamling. Denne laves færdig på mødet, så den kan sendes ud.

Formen på selve GF

Der besluttes, at Støtteforeningen skal på dagsorden før bestyrelsen. Trine vil på generalforsamlingen spørge til, om der kan gives godkendelse til, at dette punkt kan flyttes.

Cathriona vil fortælle om støtteforeningens arbejde og vedtægter.

Til beslutning på GF:

Til generalforsamlingen vil bestyrelsen fremsætte forslag om, at støtteforeningens vedtægter ændres, således at den også kan støtte et dagtilbud.

1. Arbejdsweekend v/ Kathrine

Der er arbejdsdage på Friskolen i weekenden d. 23. og 24. april fra kl. 9.30 til 14.

På arbejdsdagene vil det være op til den enkelte, hvilke opgaver, man har lyst til at sætte sig på. Der er lavet en invitation til arbejdsdagen som sendes ud. Der vil være tilmelding på Intra. Der vil være sandwich til alle begge dage.

Lørdag d. 23. april vil der være generalforsamling kl. 14 til 15.30.

Til beslutning:

1. Nye udvalg:

Der skal samles 2 nye udvalg.

• Naturbørnehave – Christina, Anders, Cathriona, Maria og Jonas
  • Skolepenge-udvalg – Nanna, Maria S., Katrine, Jonas

Jonas kommer med nogle forslag til fritidstilbud her på skolen for vores elever så som klub, sportsaktiviteter mm. Bestyrelsen snakker om, hvordan skolepengene skal være ift. dette.

1. Øgede energiomkostninger

På grund de stigende priser på el, varme og vand skal friskolen påregne en merudgift i budgettet. Bestyrelsen vil se tiden an, sørge for at spare, der hvor det er muligt.

Katrine vil undersøge mulighederne for kompensation kommunalt og statsligt. Derudover kontakter hun friskoleforeningen.

1. Ukraine

Jonas adspørger bestyrelsen om de kan godkende, at han kontakter Michael Gravesen i Kalundborg kommune for at tilbyde vores hjælp til kommunen ift. at modtage børn fra Ukraine. Dette accepteres.

1. Trafik/bustider
  2. 12. maj er der deadline for, at skolen kan komme med ønsker til bustiderne til og fra skolen. Jonas udfylder blanketten, hvor han vil udtrykke ønske om at der rykkes på bustiderne i eftermiddagstimerne. Dette godkendes

1. Næste skoleår og kalender:

Jonas og personalet foreslår, at der ilægges to skoledage på lørdage fra næste skoleår 2022/2023. Der vil være et tema på hver lørdag, hvor det er meningen, at forældrene skal være med i skolen, så de kan få en bedre forståelse for skolen. For at kompensere for disse dage, kan man rykke sommerferien med de 2 dage.

Bestyrelsen beslutter, at der nu indføres 2 ekstra skoledage på lørdage. Samtidig beslutter bestyrelsen, at vi dermed ikke følger Kalundborg Kommunes ferieplan.

1. Betalingsservice

Bestyrelsen beslutter, at der indføres betalingsservice til forældrenes egenbetaling fra august 2022.

1. Lejrskole

I år tager Friskolen til Havnsø. Invitation er sendt ud.

Personalet og Jonas spørger til om bestyrelsen kan godkende, at Lejrskolen til næste år er to dage i stedet for 1. Det drejer sig om d. 26. til 28. april 2023 på Kongelejren i Odsherred.

Dette er længere væk end dette års lejrskole og dermed længere samkørsel for forældrene. Udgiften er på godt 20.000 kr. Dette godkender bestyrelsen.

EVT.

1. Friskoleforeningens landsmøde

I år er dette d. 30/4 til 1 /5. Der er desværre ingen fra bestyrelsen, der kan deltage.