Bestyrelsesmøde Friskolen på Røsnæs 19. april 2023

Ordstyrer: Cathriona

Referent: Maria

1. Underskrivning referat:
    1. Referat fra sidste bestyrelsesmøde underskrives næste gang.
  2. Inge (BDO) gennemgår regnskabet for 2022.
    1. Inge, Friskolens revisor, gennemgår regnskabet fra 2022. Overordnet set er vi endt i et lille overskud, hvilket er godt klaret set i forhold til dels faldende elevtal og meget forøgede energiudgifter i efteråret 2023.
    2. Skødet: Der er en note til regnskabet, at skolen nu endeligt medio 2022 har fået skødet på skolen. Der var en enkelt klausul, som også er slettet nu jf. vores advokat.
    3. Anlægsaktiver: Vedligeholdelse af bygninger + service og renovation af gymnastiksal – de 2 store poster påvirker regnskabet.
    4. Der er afskrives på etablering af fysiklokale.
    5. Omsætningsaktiver: Skolen har næsten 40.000 kr. til gode, som vil blive krævet ind i den kommende tid.
    6. Langfristede gældsforpligtelse: Det omhandler ferieforpligtelse, som får lov at stå indtil de skal udbetales. Derudover gæld til etableringslånet.
    7. Pengestrøm: Ultimo har vi et underskud på ca. 300.000 kr.
    8. Der ses en stigning i elevbetalingen pr. årselev. Antallet i dette år er beregnet ud fra105 årselever. Der ses også en stigning i elevbetaling pr årselev i SFO. I 2022 er det beregnet ud fra 21 elever.
    9. SFO: Der er kommet ca. 470.000 kr. ind i sfo, mod udgift på lønomkostninger på ca. 600.000 kr. Der er flyttet godt 250.000 til undervisning. Der flyttes muligvis lidt flere over, Inge og Jonas arbejder videre med det.
    10. Der er lige nu en gæld til pengeinstitut på 400.000 kr.
    11. Hvordan kan Friskolen påvirke budgettet positivt:
      1. Der skal ses på lærer posten.
      2. Der er kontakt til banken vedr. hjælp til bl.a. opkøb af pavilloner, som koster over 400.000 om året.
  • Der er godt gang i etablering af børnehave, som vi regner med giver flere elever til skolen og der med skaber en bedre økonomi.
  1. Nyt fra skole, SFO og klub v/JV og NB:
    1. MiniRøs: 1. Maj starter der 12 børn i Mini-Røs og kommende 0 klasse.
    2. Der bliver i de her dage trukket ud til afgangsprøverne for 9. klasse.
    3. Projektet vedr. indretning af børnehave er sendt ind til plan og Miljø.
    4. Friskolen har fået 10.000 kr. til bålhytten, fra jyske bank og privat donation. Denne bålhytte skal placeres, så den kommer flest til gode, vi skal nedsætte et lille udearealudvalg, som kigger på dette.
  2. Elevråd v/Elias:
    1. Elias har ikke kunne komme, dette punkt flyttes til næste møde.
  3. Skærm-politik v/ JV:
    1. Der er arbejdet på en retningslinje for skærm politik. Denne udleveres til bestyrelsesmødet mhp. tilbagemeldinger. Herefter tager vi denne videre til medarbejdere og elevråd.
  4. Støtteforening, stole mv v/ FL:
    1. Stole: Freja er i kontakt med Kalundborg kommune, som har et lager af møbler.
    2. Forældre Forkælelsesdag: Den 8. juni vil der være en forældre forkælelsesdag, hvor alle forældre og børn inviteres til vinsmagning og tapas for de voksne og hygge og underholdning for børnene, som Katrine Birkemos arrangerer. Her er der samtidig velkomst af nye forældre.
    3. Sponsorløb: Der er arrangeret sponsorløb for hele skolen fredag den 21. april, hvor forældrene har mulighed for at sponsorere for hver løbet km.
    4. Frivillig Forældre vikar korps: Støtteforeningen spørger om det er lovligt at lave sådan et. Dette forslag sættes dog på pause lige nu.
  5. GF – information og valg af stemmetællere v/ CC:
    1. Generalforsamlingen planlægges:
      1. Dirigent: Troels, Tidligere RUB formand
      2. Referent: Maria
  • Formandsberetning: Cathriona
  1. Ledelsesberetning: Jonas
  2. Støtteforeningens beretning: Freja
  3. Der er flere, der har udvist interesse i at stille op til bestyrelsen. Cathriona sørger for stemmetællere og vedtægter.
  • Der har været et rettidigt indkomne forslag, der går på simplificering af bestyrelsens sammensætning og valgprocedure.
  1. Arbejdsdage v/ CC:
    1. De sidste detaljer vedr. arbejdsdagen, planlægges.
  2. Eventuelt