Bestyrelsesmøde Friskolen på Røsnæs den 20. marts 2024

Til stede: Freja, Christina, Nina, Nanna, Jonas, Nils, Shawn og Cathriona.

Fraværende: Morten, Christoffer, Anders og Maria.

Ordstyrer: Cathriona.

Referent Cathriona.

1. Underskrivning referater

1. Nyt fra Skole, SFO og klub v/ NB og JV
    1. Lejrskolen er solgt – ny ejer bestemmer, om aftalerne opsiges, men vi håber, vi fortsat kan benytte Kongelejren, som passer godt til vores skole og antal.
    2. Der har netop været emneuge (inkl. projektopgaver for 9. klasse) og skolelørdag. Det fungerede godt, og det var en dejlig lørdag, hvor det var godt at børnene skulle vise rundt. Dog var de mindste børn måske lidt hurtige guider. Støtteforeningen takker for støtte i boden.

1. Elevrådet v/ Shawn
    1. Legepatrulje bør genindføres
    2. Elevrådet vil gerne have mere motion og mindre sang til samlingerne
    3. Elevrådet ytrer ønske om flere ture ud af huset
    4. De har givet feedback på kostpolitikken, som de synes er fin, men de tror ikke, den bliver efterlevet.
    5. Elevrådet roses i bestyrelsen for at søge og ønske indflydelse. De vil tale videre om ovenstående ude i klasserne.

1. Mobbe-politik v/ JV

1. Budget v/ JV
    1. Der spørges ind til børnehave i forhold til venteliste og økonomi.
    2. Budgettet godkendes.

1. GF v/ CC
    1. Ny tilsynsførende v/ JV og CC. Søren Erhard Hansen foreslås, og alle er enige om, at vi vil pege på ham. Han er ikke ledig til GF, men sender introduktionsvideoen eller er med online.
    2. Invitation udsendes hurtigst muligt af CC (frist er 4 uger før). Der er til mødet kommet styr på, hvem der er på valg. Morten er fraværende, og derfor ved vi ikke, om han ønsker at genopstille.

1. Arbejdsdag v/ MSH, CL, NM
    1. Invitation udsendes snarest. Der er snak om, hvorvidt deltagere skal tilmelde sig frokost. Der ligges i bestyrelsen vægt på, at deltagelsen også skal styrke sammenholdet mellem forældrene, og derfor er det ikke kun deres håndværksmæssige bidrag, der er vigtige som udbytte for dagen.

1. Få det fikset-puljen v/ FL
    1. Freja og Nina deltog på mødet. Tag/vinduer til gymnastiksalen gik videre i puljen, som bliver diskuteret i en aktionsgruppe. Freja og Nina har begge meldt sig ind i aktionsgruppen.

1. Udeområdet – arbejdsgruppe v/ NJ og CC
    1. Der skal søges om bålhytte nu, og vi har forskellige bekymringer om den nuværende model. Dels er vi kede af, at arbejdskraften skal være frivillig, og at vi derfor igen skal bede frivillige om at klare arbejdet. Dels er den nuværende plan en bålhytte til mindre end 50.000kr, og vi har knapt 100.000kr., som vi selvfølgeligt gerne vil bruge. Dels er der bekymringer vedr. den foreslåede bålhytte, fordi den dels er højere end først planlagt (som har betydning for vores byggeansøgning hos kommunen pga. Kirkelinjen) og dels er den ikke godkendt til legepladsbrug, som de færdigfabrikerede bålhytter er (som var det, vi søgte fondene om).
    2. Derfor besluttes det, at vi går tilbage til en standard bålhytte med samme placering og opbygning, som vi først har søgt om. Så behøver vi ikke at ændre noget hos Friluftrådet og de andre fonde, og vi er sikre på at alle godkendelser og tilladelser er på plads.

1. Børnehave v/ JV og CC
    1. Børnehaven er blevet godkendt i Kommunalbestyrelsen i går aftes. Det fejres i bestyrelsen. CC og JV går videre med indmeldelser mv.
    2. Der skal også ansættes personale, og der er udarbejdet jobopslag, som er lagt ud på jobnet og på skolens facebook-side. Der er allerede et par gode kandidater, som JV og CC har samtaler med i morgen.

1. Fondsudvalget v/ NJ og CC
    1. Sparekassen Sjælland er søgt om knapt 100.000 til legeplads til børnehaven. Herunder sandkasse, legehuse/-læ, gynge, samt legetårn.

1. Nyt fra støtteforeningen v/FL
    1. Det går godt i Støtteforeningen og de tjener godt ved fx arrangementer som skolelørdag. De får købt gode ting for pengene til både skole, SFO og klub, og nu også til børnehaven.
    2. Der er arrangeret ”Forældreforkælelse” d. 4/6 kl. 17-20, som bliver med 4-retters menu af lokal kok og vinsmagning fra Røsnæs Vingaard.