Bestyrelsesmøde Friskolen på Røsnæs den 20. september 2023

Til stede: Cathriona, Anders, Maria, Nina, Christoffer, Morten, Jonas, Christina, Niels, Jeppe

Fraværende: Nanna

1. Underskrivning referater:
    1. Referat fra sidste bestyrelsesmøde blev underskrevet.
  2. Nyt fra skole, SFO og Klub v/ NB og JV
    1. I denne uge er der emneuge, som er startet godt. Der summer af liv i de forskellige værksteder.
    2. klasse har netop været på studietur til Berlin. Den er gået rigtig godt.
    3. Elevtallet er på nuværende 93 børn på skolen.
    4. Der er stor interesse for skolen og Jonas har regelmæssige rundvisninger.
    5. I forhold til personale, er der startet en uddannet pædagog, der hedder Ida. Hun skal varetage madkundskab. Derudover tager hun vikartimer og virker som støtte diverse steder. Oskar virker stadig som vikar på skolen og Lis varetager Pernilles skema.
  3. Elevrådet v./ Shawn:
    1. Shawn kan ikke deltage i aften, men Jonas har modtaget information fra sidste elevrådsmøde.
    2. Shawn går i 8. klasse og er valgt som formand for elevrådet. Andreas fra 9. klasse er valgt som næstformand. På elevrådets sidste møde blev der snakket om:
      1. Skolepatrulje – emnet blev vendt og de blev enige om, at det ikke er relevant lige nu.
      2. Træning i trafiksikkerhed og førstehjælp – elevrådet forespørger om det er muligt at få mere træning i dette.
  • Dyrenes dag – Der havde været et forslag til at lave en dyrenes dag på skolen, men der var ikke nok stemmer i elevrådet til det.
  1. Elevrådet vil gerne have et spejl i omklædningsrummet.
  2. Udskolingen vil gerne holde en fest. Udskolingen bliver bedt om at lave et oplæg til, hvordan sådan en fest skal afholdes.
  1. Skærmpolitik v/ JV og Shawn:
    1. Elevrådet har læst bestyrelsens oplæg til skærm politik på skolen igennem. De mener, det kan være svært at håndtere kravene om, at der ikke må bruges skærme inden skoledagen starter, hvor der ikke er en lærer til stede. De kan være bekymret for, at de dermed bliver “politimænd” over for hinanden. Der besluttes enstemmigt i bestyrelsen, at dette ændres til, at fra skoledagens start anvendes der ikke skærme.
  2. Skolefotos – opfølgning v/JV:
    1. Jonas kommer med et forslag om, at der bliver taget klassefotos af hver enkelt klasse, som forældrene får rådighed til via intra. Der vil blive taget både et fjollebillede og et “pænt” billede. Der besluttes enstemmigt i bestyrelsen om at gøre dette.
  3. Børnenes dag v/ NJ og FL:
    1. Der afholdes skolelørdag og børnenes dag den 23. sep. her på friskolen.
    2. Alle børn og forældre mødes i aulaen kl. 9 til fællessang og information om de forskellige værksteder. Freja fra bestyrelsen vil informere om de forskellige aktiviteter i forbindelse med børnenes dag.
    3. Der kommer en journalist, Thomas fra Nordvestnyt, og laver en artikel om dagen.
    4. Jonas viser nye forældre rundt.
    5. De sidste ting ift børnenes dag gennemgås:
      1. Fodbold Dart: Anders henter fodbold-dart og fartmåler i Roskilde. Nanna kører den retur søndag. Anders står ved den.
      2. Heste: Christina, Cathriona og Maria hjælper med at trække heste.
  • Hoppeborg: Benja står ved den hele dagen.
  1. FDF: Sørger selv for bålet.
  2. Dans: Det vil der være i gymnastiksalen ved Louise
  3. Støtteforeningen: Laver bod med toast, popcorn og slik.
  • Brugsen: Sponsorerer kaffe og kage, som kan sælges af støtteforeningen af Støtteforeningen. Kaffen sørger skolen for at brygge.
  • Ansigtsmaling: Brugsen sørger for dette.
  1. Udeområdet – arbejdsgruppe v/ Morten og JV:
    1. Morten, Jeppe og Christina er i arbejdsgruppen for udeområdet. De har været rundt på skolen og snakket om den kommende bålhytte sponsoreret af friluftsrådet. De har skitseret, hvor de ønsker den skal placeres. Hvis der ændres på placeringen af bålhytten, skal friluftsrådet orienteres.
    2. Arbejdsgruppen vil også gerne lave et orangeri, som Morten bygger.
    3. Klatrestativet skal skæres ned, som erstattes af fældede træer, som eleverne kan lege på.
    4. Nogle af opgaverne, der er blevet skrevet på listen, bliver effektueret til arbejdsdagen.
    5. Cathriona fortæller om, at vi kan søge om sponsorer til en ny legeplads. Nærmere info sendes til arbejdsgruppen.
    6. Friskolen har modtaget yderligere donationer til bålhytten. Bestyrelsen beslutter sig for, at nogle af de ekstra midler bruges på også at bygge et mindre skur, der skal laves ved siden af bålhytten.
    7. Taget på udekøkkenet trænger til en udskiftning, som Mogens Anholm sørger for. De nuværende materialer på udekøkkenet får skolen.
  2. Børnehave v/ JV og CC:
    1. Cathriona er i gang med at skrive vedtægter til den kommende børnehave. Jonas er ved at skrive pædagogisk plan for læringsmålene.
    2. Ombygningen er i gang.
  3. Arbejdsdage v/ CL:
    1. Arbejdsgruppen har haft møde vedr. planlægning af arbejdsdagene. Der er skrevet ud til forældrene og vi afventer tilmeldinger til dagene.
  4. Nyt fra støtteforeningen:
    1. Der er på nuværende tidspunkt købt 4 boder til børnenes dag.
    2. Støtteforeningen kigger ind i forskellige muligheder ift fx ansøgning af fonde. Jonas foreslår at ansøge fonde til at blive mere bæredygtig med klimaoptimering.
    3. Støtteforeningen af en portion penge, de gerne vil dele ud af. Elevrådet skal komme med nogen forslag.
  5. Økonomi og elevtal v/ JV:
    1. Der er registreret 93 elever pr. 5. sep. 2023. Det vil sige, at skolen skal tilbagebetalte en del at tilskuddet til jul.
    2. Jonas og Cathriona er i gang med at lave kvartalsregnskab nu.
    1. Pædagogisk dag:
      1. Der skal laves et udvalg til pædagogiske dage. Cathriona, Maria og Christina. Derudover vil der i udvalget være 2 lærere og Jonas.