Bestyrelsesmøde Friskolen på Røsnæs den 21. februar 2024

Til stede: Christoffer, Maria, Cathriona, Freja, Nina, Morten, Niels, Jonas, Anders

Fraværende: Jeppe, Christina

Ordstyrer Cathriona. Referent Maria

1. Underskrivning referater:
    1. Referater fra sidste bestyrelsesmøde underskrives.
  2. Nyt fra Skole, SFO og klub v/ NB og JV
    1. Det går godt på skolen.
    2. Praktik: 9 klasse er i praktik i denne uge. Der er nogen elever, der skal i

praktik senere, fordi praktikstederne først kan der. Dette skal der tages højde

for til næste skoleår og indgå i planlægningen.

1. Fastelavn: Der er fastelavn fredag d. 23. feb. hvor det er 7. klasse, der står for det.
  2. 1. marts er der udklædningsfest i klubben.
  1. Skolestruktur: Lærerne kunne godt tænke sig endnu et foredrag om dette.
  2. Elevrådet v/ Shawn:
    1. Shawn kunne ikke deltage i dag. Der er lavet en anti-mobbepolitik, som bliver sendt ud til alle bestyrelsesmedlemmer ift. godkendelse på næste møde.
  3. Kalender v/ JV og CC:
    1. Cathriona og Jonas har lavet et udkast til en kalender for skoleåret 2024/2025. Planen følger Kalundborg kommunes kalenderplan inkl. ferier.
    2. Skolen starter op d. 12. august 2024 efter sommerferien.
    3. Skolen går på juleferie fredag d. 20. dec. 2024.
    4. I 2025 går alle på sommerferie d. 27. juni.
    5. Vi har 2 skolelørdag, hvor fridagene skal placeres. Forslaget er:

at den ene fridag bliver d. 6. juni., dagen efter grundlovsdag 2025, hvilket giver 5 fridage i træk, da det er 2. pinsedag mandag d. 9. juni.

at den anden fridag bliver d. 24. januar, hvor der er pædagogisk dag for personalet. Her vil der blive tilbudt forældre-pasning hele dagen til dem, der

har behov for det.

1. Forslaget godkendes i bestyrelsen.
  1. Club Røs – høringssvar v/ CC:
    1. Cathriona har lavet et høringssvar til kommunen vedr. Club Røs.
    2. Dette læses op og godkendes af bestyrelsen. Elevrådet har ligeledes godkendt høringssvaret.
  2. Ny busrute fra den 30. juni 2024 v/ CC:
    1. Der er for stor trafik på buslinjen til Røsnæs, hvor friskolens børn fra byen deler bus med børn fra både Herredsåsen og Nyrupskolen.
    2. Den nye rute bliver lagt således, at vi kun kommer til dele bus med Nyrupskolen.
  3. Foreningsmøde v/Nina:
    1. Åbent hus: Nina har været til foreningsmøde på Røsnæs. Her blev der fra de
    2. forskellige foreninger lagt op til, at de gerne vil inviteres ud på skolen til åbent hus, så de kan blive vist rundt og se, hvordan vi har det på skolen.
    3. Støtteforeningen vil sørge for dette arrangement, evt. til næste arbejdsdag, hvor der er generalforsamling efterfølgende. Røs-nyt: Dette skal sendes til gennemlæsning i foreningerne, før det udgives.
    4. Røsnæs-park: Idrætsforeningen har planer om, at etablere et område ved fodboldbanerne, som der kan bruges til forskellige sportsgrene. Vi bliver invitereret til et indledende ide-møde d. 8. april, hvor skolen har mulighed for at få indflydelse.
  4. Få det fikset-puljen v/ CC:
    1. Der er møde i “få det fikset-puljen” i dag kl. 19. Her deltager Nina og Cathriona. Skolen har nogle ønsker at få støtte til idrætsfaciliteterne på skolen, heraf taget i gymnastiksalen samt omklædningsrummene. Det er faciliteter, som flere foreninger på Røsnæs bruger, hvilket gavner fællesskabet på Røsnæs.
  5. Udeområdet – arbejdsgruppe v/ Morten og co.
    1. Vi afventer, at der bliver lavet en situationsplan for ude-områderne.
  6. Børnehave v/ JV og CC:
    1. Vores ansøgning var ikke med på sidste kommunalbestyrelsesmøde. Vi afventer derfor stadig svar fra kommunen på ansøgningen.
  7. Fondsudvalget v/ NJ og CC:
    1. Nanna og Cathriona vil søge en fond via Sparekassen Sjælland og Fyn til hjælp til legepladsen i form af legeredskaber og et udendørs læskur til børnehaven.
  8. Nyt fra støtteforeningen v/FL:
    1. Støtteforeningen er ved at lave en fondsansøgning til legepladsen ved børnehaven.
    2. Støtteforeningen er ved arrangementet ved Udklædnings-fest i klubben. De støtter det kommende Sponsor-løb på skolen med juice. Derudover vil de gerne støtte ved skolens lejrskole i april.
    3. Skolen har et ønske om et nyt volleyballnet og basketball stativ.
    4. Støtteforeningen har købt et lydanlæg med mikrofon.
    5. Arrangement for forældre-forkælelse er d. 6. juni 2024
  9. Viggo vs. Intra – opfølgning v/ JV (og Anders):
    1. Vi har fået et tilbud fra Viggo, som er billigere og bedre end intra. Jonas foreslår, at skolen laver et skifte i sommerferien. Dette godkender bestyrelsen. Ole og Jonas tjekker deres demo ud inden endeligt ok.
  10. Ny tilsynsførende v/ JV og CC:
    1. I år skal skolen have en ny tilsynsførelse. Cathriona følger op på dette således, at der bliver indstillet til generalforsamlingen.
  11. Skolestruktur v/ JV og CC:
    1. Cathriona har været med til lærermødet inden vinterferien, hvor der var skolestruktur på dagsordenen. Cathriona gjorde meget ud af at tale om fleksibiliteten i det nye skolesystem, hvilket blev modtaget positivt.
    2. Suzanne Crawford bliver inviteret ind som konsulent i løbet af foråret til planlægning af kommende skoleår.
  12. Økonomi/budget v/Jonas:
    1. Skolens revisor har udarbejdet et budget, som skal gennemlæses af bestyrelsen inden godkendelse på næste møde.
  13. Eventuelt: