Bestyrelsesmøde Friskolen på Røsnæs den 26/10-2022

Til stede: Cathriona, Maria, Freya, Nina, Philip og Jonas

Fraværende: Tonny, Nanna, Christina, Anders

1. Nyt fra Skole, SFO og Klub ved NB og JV
  • Der har dd. været møde vedr. projektet på Ulstrup Sønderstrand. Der er et ønske fra skolen, at der også bliver mulighed for at lave ferskvandsbiologi. Der er møde med arkitekten snarest.
  • Der er halloween arrangement i sfo’en og klubben mandag d. 31. oktober.
  • Det går rigtig godt i SFO’en og klubben ellers.
  • Der er rigtig god stemning på skolen.

1. Personaleopfølgning
  • Tina er stoppet inden for sin prøveperiode, desværre.
  • 1. november starter Jørgen Arild Nielsen fra Ubby Friskole. Jørgen er en erfaren lærer. Han kommer til at fungere i mellemtrinnet og udskolingen.
  • Marianne stopper desværre også pr. 1. november for at prøve noget andet.
  • Der er jobsamtaler i denne uge ift. en 30 timers lærerstilling.
  • Besparelser på lønninger er fundet blandt adm. medarbejdere.
  1. Ny godkender af administration

De nye Løn-godkendere er skoleleder Jonas og bestyrelsesformand Cathriona. De nye Bank-godkendere er skoleleder Jonas og sekretær Dorte.

1. Vurderinger af økonomiske tilpasninger vedr. 2022 og 2023:

Budgettet er det samme som fremlagt sidst – se punkt a og b. Skolen skal tilpasse sig ift. blandt andet faldende børnetal og stigende oliepriser.

1. Samme udfordringer i 2022 som sidst Fra referat: Overskud, men fordi der er færre elever, skal vi sende 172.000kr. tilbage til Undervisningsministeriet i december. Dvs. et samlet minus på 58.000kr. Hvis vi kan få lov til at afskrive fysiklokalet, kan vi lade være med at belaste regnskabet med 135.000kr. (det kan give et lille overskud på 77.000kr.). Dertil kommer de øgede udgifter til vand, varme og el på ca. 140.000kr. og andre omkostninger, og det vil give et forventet underskud på 120.000kr. for hele 2022).
  2. 2023 er mere positiv pga. tilpasning af udgifter. Økonomien for 2023 har fortsat disse udfordringer: Der er nedgang i børnetallet. Til sommer er der 17 elever, der går ud af 9. klasse, og der er 7 børn, der er skrevet op til 0. klasse. Der skal altså spares væsentligt ultimo 2022 og hele 2023 for ikke at få underskud. Besparelser er foretaget – skal/kan vi justere ekstra?

1. Pædagogiske dage v/Catriona, Christina og Jonas

Den 4. og 5. november 2022 er der pædagogiske dage for både bestyrelse og personale på Friskolen på Røsnæs. De sidste praktiske ting aftales og programmet planlægges nærmere.

1. Opfølgning fra børnenes dag/åbent hus
  • Det gik virkelig godt. Der var stort fremmøde.
  • Idrætsforeningen havde åbent hus dagen efter. Vi skal være bedre til koordinere sådanne arrangementer.
  • For fremtiden skal det starte kl. 9 til 13, så der kommer en fælles start. Derudover skal vi huske at få disse åbne arrangementer i Røs Nyt-kalenderen og golfklubben.

1. Børnehave v/Maria, Philip, Cathriona og Jonas – hvor er vi nu?

Der er hyret en byggesagkyndig på timebasis til kommunikation med kommunen. Vi vil gerne anvende den ansøgning, der allerede ligger fra skolens gamle børnehave med dispensering. Vi afventer svar på dette.

1. Nordea-fonden v/ Nanna og CC

Der er søgt Nordea Fonden om en klatrebane til skolen. Vi afventer svar.

1. Uge 7 – vinterferie

De seneste år har SFO’en ikke haft de nødvendige tilmeldingerne i efterårs- og vinterferie. Der foreslås derfor, at skolen holder lukket i uge 42 og 7, hvor de pædagogiske ressourcer bruges i skoleugerne i stedet. Skolen vil dog være behjælpelig med at finde løsninger, hvis der skulle være et behov. Dette vedtages.

1. Eventuelt

Der er juletræsfest i Brugsen søndag den 4. december fra 12 til 14. Nina spørger om Støtteforeningen vil komme og sælge popcorn med mere. Freya forhører sig i støtteforeningens bestyrelse.

Der er behov for opdatering af skolens foldere. Lærerne vil drøfte indholdet for denne på næste lærermøde. Cathriona og Maria vil udarbejde den efterfølgende.